اطلاعات موردنیاز سرمایه گذاری‌ و کسب‌و‌کار, مقالات سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار

تفاوت طرح توجیهی و طرح کسب و کار(بیزینس پلن) از نگاه هوش مصنوعی OpenAI ChatGPT

تفاوت طرح توجیهی و طرح کسب و کار از نظر هوش مصنوعی

تفاوت طرح توجیهی و طرح کسب و کار (یا بیزینس پلن) از نگاه هوش مصنوعی چیست؟

همانطور که در پست های قبلی گفته شد بسیاری از منابع به اشتباه طرح توجیهی (امکان سنجی) و طرح کسب و کار (بیزینس پلن) را مترادف یا مشابه هم می دانند ولی در واقع چنین نیست، این از نگاه هوش مصنوعی هم چنین نیست.

این روزها بحث داغ هوش صنوعی و تعامل با آن نقل هر مجلسی است. 

این بار علاوه بر نظر خبرگان، مهندسین مشاور پرجیوا از هوش مصنوعی (AI) و دو از معروف ترین های آنها یعنی چت جی پی تی (ChatGPT) و Bing این سوال را پرسیده اند که تفاوت بیزینس پلن (Business Plan) و طرح توجیهی چیست که جواب آن در زیر آمده است:

طرح توجیهی و طرح کسب و کار از هوش مصنوعی ChatGPT

طرح توجیهی و طرح کسب و کار از نگاه هوش مصنوعی ChatGPT

طرح توجیهی (feasibility study) و طرح کسب و کار (business plan) دو مفهوم متفاوت هستند، هر یک به دلایل خود برای یک شرکت، سازمان یا کسب و کار جدید مناسب هستند.

طرح توجیهی

طرح توجیهی فرایندی است که جزئیات و شرایط مختلف را بررسی می‌کند و سپس برای فهمیدن اینکه یک ایده و استراتژی به واقعیت تبدیل می‌شود یا خیر ، بکار می‌رود. این طرح برای بررسی اینکه آیا نوآوری تحلیل شده قابل تجاری‌سازی است و یا خیر استفاده می‌شود. سپس در صورتی که طرح توجیهی مؤید بود، طرح کسب و کار با جزئیات خود ساخته می‌شود.

طرح کسب و کار

طرح کسب و کار هدفش ارائه برنامه‌ای مفهومی و هدفمند جهت ارائه به مالکان کسب و کار، شرکای تجاری و سرمایه‌گذاران است. طرح کسب و کار شامل ارزیابی بازار، محصولات و خدمات، برنامه تأسیس و مدیریت، تحلیل مالی و مستندسازی است. این طرح می‌تواند به عنوان یک دفترچه راهنمای سازمان و کسب و کار همچنین برای استفاده از منابع داخلی و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی بکار رود.

ممکن است طرح و برنامه کسب و کارهایی با هدف منفی از فرایند طرح توجیهی شروع شده و به وسایل دیگری چون بازیابی بازده و مدیریت ریسک متمرکز شوند. اما طرح کسب و کار، یک اسناد درست و مستند، هدفمند و کارآمد است که برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی ها استفاده می‌شود و در عین حال به عنوان یک دفتر راهنمای شرکت یا کسب و کار مفید است.

در نتیجه، باید گفت که طرح توجیهی و طرح کسب و کار دو مفهوم متفاوت هستند، هر یک برای بررسی ایجاد یک کسب و کار در مراحل مختلف بکار می‌رود. 

فرق طرح توجیهی و طرح کسب و کار (یا بیزینس پلن) از نگاه هوش مصنوعی Bing

طرح توجیهی یک پروژه تحقیقاتی است که به بررسی امکان پذیری یک ایده کسب و کار می پردازد. در این طرح، موضوعاتی مانند بازار، فناوری، مالی، قانونی و … بررسی می شود تا بتوان به نتایج دقیق تری در مورد امکان پذیری یک ایده کسب و کار رسید.

اما طرح کسب و کار، نوعی پیش بینی برای آینده است. در این طرح، بخش های سازمانی و بازاریابی به تفصیل مورد اشاره قرار می‌گیرد. همچنین دستورالعمل های رسیدن به توسعه کسب و کار کامل در آن بیان می شود.

برای سفارش طرح توجیهی و طرح کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید