اطلاعات موردنیاز سرمایه گذاری‌ و کسب‌و‌کار, مقالات سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار

سوال ها و پاسخ های در مورد طرح توجیهی و امکان سنجی رایگان، هزینه و مدت

مشاوره سرمایه گذاری و طرح توجیهی کسب و کار و سرمایه گذاری

سوال و پاسخ در مورد طرح توجیهی و هزینه،مدت و امکان سنجی رایگان

در زیر سوال ها و پاسخ های  آنها در مورد طرح توجیهی و  هزینه و مدت، طرح‌توجیهی رایگان آمده است.

طرح توجیهی به چه معنا است؟

کلمه طرح توجیهی به تفکیک در لغتنامه به معانی زیر می تواند باشد:
طرح:
۱. برای کاری برنامه‌ریزی کردن.
۲. چیزی را از روی نقشه ساختن.
۳. نقشۀ ساختن چیزی را کشیدن.
4. طرح ‌کردن
5. نقشۀ چیزی یا کاری را کشیدن.
6. مطرح کردن؛‌ پیشنهاد کردن؛ ارائه کردن
7. پروژه
8. پیشنهاد
9. برنامه

توجیه:
1. آوردن دلیل برای اثبات درست بودن کاری.
2. دلیلی که به این منظور آورده می‌شود.
3. تبیین، تشریح، توضیح، شرح
4. موجه سازی
5. دلیل تراشی
6. روی آوری
7. روی آوردن
8. درست انگاری، روایش

ترکیب این دو کلمه طرح توجیهی (Feasibility Study) در لغتنامه به معنای توجیه ( تشریح، توضیح، شرح) داشتن است.

تعریف طرح توجیهی چیست؟

مجموعه مطالعه و محاسبات و تحلیل هایی است که برای یک ایده عموما کسب و کار انجام می شود و مشخص می کند که به صورت عقلانی و منطقی بایستی آن کار انجام شود یا خیر.

مثالهایی از طرح های توجیهی فرصت های سرمایه گذاری و کسب و کار را نام ببرید؟

-طرح توجیهی احداث پالایشگاه نفت و گاز
-طرح توجیهی بسته بندی حبوبات و خشکبار و ادویه جات
-طرح توجیهی احداث مجتمع گردشگری و رفاهی بین راهی
-طرح امکان سنجی مزرعه پرورش دام و طیور و ماهی
-طرح توجیهی تولید محصولات پلاستیکی و پلیمری تزریقی
-طرح توجیهی بازار، فنی، مالی و اقتصادی صنایع پایین دست پتروشیمی
-طرح امکانسنجی بازار، فنی، مالی و اقتصادی پوشاک و کفش
-طرح توجیهی تولید کابینت، سرویس پذیرایی و خواب و سایر مصنوعات چوبی

علت تدوین طرح توجیهی چیست ؟

هر کارآفرینی که قصد ایجاد کسب و کاری دارد و ایده خام سرمایه گذاری در ذهن می پروراند بایستی قبل از انجام و اجرا بایستی بررسی شده و قابلیت اجرایی آن مطمئن شد. به همین دلیل تمامی المان ها و داده های اطلاعات فنی و اقتصادی را گردآوری و بررسی می شود. این ابزار می تواند جهت توجیه پذیری ایده برای خود شخص باشد یا برای افراد حقیقی یا حقوقی ذیربط همانند بانک های عامل، سرمایه گذاران ٬ سازمان ها و ارگانهای دولتی و نظارتی همانند سازمان صمت، سازمان نوسازی و گسترش، محیط زیست، سازمان منابع طبیعی تدوین و ارائه گردد. 

هزینه طرح توجیهی رایگان

هزینه طرح توجیهی رایگان

مزایا و فواید طرح توجیهی چیست ؟

فرض کنید در حال ایجاد یک واحد تولیدی مانند کارخانه تولید محصولات فراوری شده گوشتی (مانند سوسیس و کالباس) هستید. در این زمان سوالات زیادی به مغزتان خطور می کند:
آیا دسترسی به مواد اولیه و همچنین بازار مصرف وجود دارد؟
رقبای این صنعت که بایستی در این بازار با آنها رقابت کنیم چه کسانی هستند؟
تعیین قیمت بایستی بر اساس چه معیاری باشد؟
میزان تولید، صادرات و واردات سوسیس و کالباس و محصولات گوشتی فراوری شده در سالهای اخیر چه مقدار بوده است.
ماشین آلات، تجهیزات، تاسیسات و ساختمان های مورد نیاز چیست؟

کاربرد های طرح توجیهی چیست ؟

-اولین کاربرد طرح توجیهی دلیل منطقی و محاسبه شده برای اینکه بر روی کسب و کاری سرمایه گذاری کنیم یا خیر.
-زمانی که برای ایجاد یک بیزینس تولیدی یا خدماتی درخواست وام بانکی می نمایید و بایستی باید از سودآوری و توجیه پذیری کسب و کار خود دفاع نمایید و موفقیت آن را از وجوه مختلف بقبولانید. این طرح همان مستندات و مطالعاتی است که قسمت اعتبارات شعبه، سرپرستی یا واحد مرکزی بانک بررسی نموده و با گزارش آن ابعاد مختلف کسب و کار و سرمایه گذاری انجام شده شما را می شناسند. در صورت تدوین یک طرح توجیهی (امکان سنجی فنی مالی و اقتصادی) کامل و بر اساس موارد خواسته شده طرح شما تایید شده و وام و یا موافقت مجوز تصویب می شود.
-کارآفرین و یا صاحب ایده یا کسب و کار برای ایجاد یا توسعه کسب و کار نیازمند جذب سرمایه است و بایستی با گزارشی مدون سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری در آن قانع نماید.
-سرمایه گذار یک نقشه راه جامع و کاملی از مرحله ایده سرمایه گذاری تا اجرای کسب و کار با جزئیات لازم دارد.

یک طرح توجیهی (امکان سنجی) شامل چه فصل هایی است ؟

یک طرح کامل شامل سه فصل یا بخش اصلی بازار؛ فنی؛ مالی و اقتصادی است. اطلاعات هر قسمت از پروژه بر اساس آخرین اطلاعات به روز رسانی شده و در دسترس جمع آوری٬ محاسبه و تدوین می گردد. به شکل دقیق تر :

بازار: فارغ از اینکه سرمایه گذار در آن بازار محصول یا خدمات حضور داشته یا نداشته باشد، میزان عرضه و تقاضا را ازجوانب مختلف بازار و محصول/خدمات بررسی می نماید. مطالعه این فصل می تواند در مورد معرفی و کاربرد محصول، تولید کنندگان فعلی و آینده، صادرات و واردات، پیش بینی عرضه و تقاضا و ….

فنی: روش تولید محصو/ارائه خدمات٬ ماشین آلات و تجهیرات مورد نیاز٬ ابعاد ساختمان های صنعتی و خدماتی، عناوین و نیروی انسانی، مواد اولیه و فروش و …

مالی و اقتصادی: سرمایه ثابت و سرمایه در گردش مورد نیاز٬ ، سرمایه گذاری کل، هزینه ثابت و هزینه در گردش و دیگر اسناد مالی در این قسمت بررسی و محاسبه خواهد شد و در نهایت با استفاده از نرم افزار کامفار از محاسبات خروجی گرفته می شود.

نرم افزار کامفار (ComFAR) یک برنامه قابل نصب برروی کامپیوتر می باشد که جهت اطمینان٬ از صحت بررسی و محاسبات قبل از اجرا استفاده می شود. همچنین این نرم افزار بر اساس استاندارد های محاسبات مالی، سازماندهی گزارشهای مالی و اقتصادی را بهبود می بخشد. خروجی های این برنامه نشان دهنده این است که میزان جذابیت سرمایه گذاری بروی ایده برای شخص/سرمایه گذار/بانک چقدر می باشد.

طرح توجیهی برای چه موضوعاتی نگارش می شود؟

یک طرح توجیهی یا امکان سنجی با موضوعات کلی تولیدی (صنعتی و معدنی)، کشاورزی و دامداری، خدمات گردشگری و رفاهی، انرژی، خدمات بهداشتی و درمانی، خدمات آموزشی و … نوشته می شود.

مثال برای هر موضوع های فوق چیست؟

تولیدی و معدنی: غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی، پوشاک و چرم، معدن و صنایع معدنی، شمیایی و پایین دست پتروشیمی، سلولزی …
پتروشیمی: احداث پالایشگاه نفت و گاز، حفاری و بهره برداری …
کشاورزی: احداث گلخانه، پرورش دام سبک، دام سنگین، ماهی و آبزیان، پرورش مزرعه و …
گردشگری: راه اندازی هتل و رستوران، ایجاد مجتمع گردشگری و تفریحی، بومگردی و …

چگونه یک طرح توجیهی بنویسیم ؟

برای تدوین یک طرح کافی است از خود بپرسیم چرا بایستی این ایده به یک کسب و کار (Business) تبدیل شود؟ کافیست ابعاد مختلف این سوال ساده را تعریف و به چرایی همه آنها پاسخ دهیم و بصورت گزارش مدون در آوریم.

اکنون سوال این است که آیا این طرح از اعتبار کافی برای ایجاد نقشه راه، راضی نمودن سرمایه گذار جهت به اشتراک گذاری سرمایه خود، و توجیه بانک عامل جهت اعطای وام مشارکت مدنی برخوردار است یا خیر؟

اگر ساده انگارانه و در ابرها نیندیشیم، پاسخ حتما خیر است. یک طرح توجیهی (امکان سنجی بازار، فنی، مالی و اقتصادی) کامل و دقیق باید توسط کارشناسان و متخصصین آن حوزه تهیه و تدوین شود.

جهت تهیه این طرح بهتر است این کار را به کارشناسان ما بسپارید.

فرمت بانک یا ارگانهای دولتی چیست ؟

هر بانک یا نهاد دولتی فرمت مخصوص به خود را دارد. این شکل از طرح، بسته به ماهیت محصول و خدماتی که آن ارگان بر روی آن نظارت دارد و متولی آن است می تواند متفاوت باشد. به همین دلیل برای دریافت اخذ تاییدیه از آن بانک و ارگان باید قوانین و ضوابط آن سازمان دولتی یا بانک عامل را رعایت نماید. این رویه یعنی رعایت قوانین می تواند نکات نگارشی یا نحوه انجام محاسبات مختص خود را داشته باشد حتی می تواند با توجه به صلاحدید فصل ها و چینش گزارش تغییر نماید. به همین دلیل پیشنهاد می گردد که این امربه تیم مجرب سپرده شود.

آیا طرح توجیهی رایگان قابل ارائه به بانک است؟

خیر هیچ نهاد، ارگان و بانکی اینگونه طرح های توجیهی را قبول نخواهد کرد. چرا که یک طرح توجیهی باید بر اساس مستندات و مدارک صحیح و به روز و دقیقا مطابق داده و اطلاعات آن پروژه باشد و لاغیر!

به عنوان مثال اگر طرح توجیهی رایگان تولید ورق کارتن پلاست، طرح توجیهی کشتارگاه، و یا طرح توجیهی رایگان را دانلود کردید خواننده (شما یا کارشناس بانک) کلیه اطلاعات و اعداد را با مستندات و پیش فاکتور تجهیزات مقایسه کرده و کمترین اختلافی منجر به رد آن گزارش می شود. پس بایستی در گام نخست، تمامی اطلاعات ورودی آن را مطابق با شرایط و نیازمندی های طرح خود تغییر داده و از ابتدا بلوک های اطلاعات را چید. قابل ذکر است طرح های قابل دانلود موجود در اینترنت صرفا برای آشنایی بیشتر در اختیار مخاطب قرار گرفته و بدون ویرایش حرفه ای قابل ارایه در بانک نیستند.

هزینه تهیه طرح توجیهی چقدر است؟

قیمت و هزینه تهیه طرح توجیهی بر اساس فاکتورهای زیادی مانند بانک عامل، میزان سرمایه گذاری طرح ایجادی یا توسعه، موضوع طرح توجیهی، تعداد و پیچیدگی محصول و خدمات و … می تواند متفاوت باشد.

برای اطلاع از قیمت ها کافیست با راههای ارتباطی پرجیوا،  تماس حاصل فرمایید.

زمان تهیه طرح توجیهی چقدر است ؟

مدت انجام تهیه طرح توجیهی بستگی به شرایط و پیچیدگی طرح دارد. مهندسین مشاور پرجیوا به علت حضور متخصصین مجرب در این حوزه میتواند در یک زمان منطقی طرح را تحویل نمایند. زمان تهیه طرح پس از دریافت پیش نیازهای که در قالب یک جلسه خدمت شما اعلام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید