مشاوره سرمایه گذاری و کسب و کار

تعریف سرمایه گذاری

سرمایه گذاری مترادف اختصاص دارایی، انرژی و زمان در بازار، با انتظار به دست آوردن هدف، درآمد یا سود اضافی می باشد. به بیان ساده‌تر، سرمایه گذاری ابزاری جهت رشد پول است تا با مصرف کمترین انرژی و زمان به سودهی رسید. هدف اصلی این است که سرمایه گذاران مقدار مالی موردنظر خود را که از مجاری مختلف تامین می کنند وارد بازار نمایند تا پولشان رشد نماید.

سرمایه گذاری در کجا؟

دغدغه همه سرمایه گذاران این است که درچه زمینه‌ای سرمایه خود را صرف نمایند. این با سوال ساده‌ای در ذهنشان تداعی می شود که "با این پول چیکار کنم؟" به این دلیل که سرمایه گذاری بطورکلی یک عمل پر خطر است. برای کمینه کردن ریسک سرمایه گذاری 2راه وجود دارد. اول: تمامی اطلاعات و دانش موردنیاز درآن زمینه سرمایه گذاری را که نیاز به سالها تجربه دارد را کسب  نماییند. و دوم: مشاوران سرمایه گذاری مانند مهندسین مشاور پرجیوا را همراه خود نموده و از تجربه گرانقدر و هدفمند آنها بهره برند.

 

 مشاور سرمایه گذاری کیست؟

مشاور سرمایه گذاری (معادل‌ انگلیسی Investment Advisor) شخص یا گروهی از افراد است که بر اساس تجارب و تخصص، براساس داراییها، علایق، محدودیت و پتانسیل های سرمایه‌گذار را بررسی می کند و مطابق با بودجه و نحوه ای که سرمایه گذار می خواهد سرمایه گذاری کند، تجزیه و تحلیل هایی را بکارمی گیرد تا بتواند دارایی او را دارای ارزش افزوده بیشتر و به سود برساند. همچنین مشاوران با تدوین استراتژی در سرمایه گذاری برای سرمایه‌گذارانی که دارایی خود را در این راه بیاورند، برنامه تهیه و آنها را تا برآورده سازی نیازهای مالی خود و رسیدن به اهداف مالی همراهی می نمایند.

این زمانی اهمیت خود را دوچندان می‌نماید که بدانیم یکی از بحرانی‌ترین فعالیت‌ها جهت ایجاد و توسعه طرحهای سرمایه‌گذاری در ایران، تامین مالی آنها است. بی‌ثباتی در قوانین، آیین‌نامه‌ها و رویه‌ها و نبود شفافیت‌ موجب شده پروژه‌های سرمایه گذاری بسیاری با مشکل عدیده تامین‌مالی روبرو شوند‌. متاسفانه بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلایل مختلف، با مصرف کل منابع مالی نقدی و غیرنقدی دراختیار، علاوه بر اتلاف سرمایه محدود خود موفق به اخذ تسهیلات از بانکها و موسسات اعتباری نمی‌شوند و عملا به پروژه‌های نیمه‌تمام تبدیل می‌شوند.  یکی از مهمترین دلایل، عدم شناخت مقررات سیستم بانکی برای مشارکت بانکی، تعاریف و چارچوب‌های مشخص آن است و اگر سرمایه‌گذار با همراهی مشاوران زبده و براساس مقررات و چارچوب‌ها هزینه کند می‌تواند از منابع محدود خود به بهترین نحو استفاده کند. ضمن آنکه عدم شناخت کافی به مسائل بازار، فناوری و مسائل فنی، ماشین‌آلات و تجهیزات و مسائل مشابه و بهره نجستن از مشاورین در این زمینه نیز بر شکست پروژه ها تاثیر بسزایی دارد.

 اهمیت انجام مشاوره سرمایه گذاری

با پیچیده‌تر شدن کسب و کارهای امروزی و رقابت آنها، ضرورت مطالعه بازار، بررسی فنی و تکنیکال و انجام آنالیزهای مالی و اقتصادی سرمایه‌ گذاری بیش از پیش نمایان گشته است. از اینرو، یکی از مهمترین و حیاتی ترین وجوه تمایز شرکت ها در دنیای رقابتی (Competetive) اخذ راهبردها در سرمایه‌گذاری‌ها و نحوه انجام فعالیت‌های اقتصادی ا‌ست. از اینرو، شرکت ها علاوه بر بهبود عملکرد خود، برای ارتقاء و تداوم فعالیت خویش، نیز باید تلاش کنند تا با بهره‌گیری از آخرین دانش و تکنولوژی روز و تصمیم‌گیری‌های درست و نیز استفاده از منابع انسانی، مالی و فنی، دارایی‌ها و منابع قابل حصول، به بالاترین اثربخشی دست یابند.

در همین راستا یکی از الزامات دستیابی به توسعه پایدار و موثر به‌ویژه در کشور‌های در حال توسعه؛ انتخاب، اولویت‌بندی و ارزیابی دقیق طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌ گذاری است. بدون شک، از خدمات مشاوره اقتصادی و سرمایه‌ گذاری دست‌یابی به راهکارهای مناسب برای تخصیص بهینه منابع و جهت‌گیری‌های صحیح سازمانی را با سهولت و دقت بیشتر به دنبال خواهد داشت.

فلسفه نیاز به استفاده از خدمات مشاوره سرمایه گذاری و نقش این ارگان ها در جریان سرمایه گذاری در سطوح خرد و کلان جامعه، دارای اهمیت بالایی بوده و از عوامل مهم در زمینه فعالیت های سرمایه گذاری شمرده می شود.

هرچند ظهور و بروز شرکت‌های مشاوره سرمایه‌ گذاری، تدوین طرح‌توجیهی پس از شروع فیزیکی پروژه ها و ارزیابی طرح‌ها در کشور ما بهانه‌ای برای دریافت تسهیلات بانکی است، در کشورهای پیشرفته  این نهاد‌ها از جایگاه دانشی و تخصصی در زمینه پیشبرد اهداف فردی و جمعی اقتصادی برخوردارند و یک مولفه مهم در زمینه توسعه فعالیت‌های مالی و سرمایه‌گذاری به حساب می‌آیند.

مهندسین مشاور پرجیوا ضمن دارا بودن مشاوران مجرب و مسلط بر مشاوره سرمایه گذاری و کسب‌وکار، اصول اجرایی ساختارهای تأمین‌مالی در بازار سرمایه ایران، تدوین طرح‌کسب‌و‌کار، مشاوره ماشین‌آلات، طرحریزی و اجرای پروژه ها، در قالب بخشی از خدمات مشاوره سرمایه‌گذاری، اقدام می نماید.

-تدوین و بازنگری گزارش طرح‌توجیهی و امکانسنجی بازار، فنی، مالی و اقتصادی

-مشاوره جهت اخذ تسهیلات بانکی از بانک‌های داخلی و خارجی

-تدوین طرح کسب‌وکار، (بیزینس پلن Business Plan)

-مشاوره و ارائه ایده‌های و بسته فرصتهای سرمایه‌گذاری

-تامین ماشین آلات از تهیه پرفورم و پیش فاکتور تا مشاوره و نظارت در ساخت، حمل، نصب، راه‌اندازی و آموزش ماشین آلات، تجهیزات و تاسیسات خطوط تولید

-طرح‌ریزی واحدهای صنعتی

-تهیه نقشه‌های ابنیه، الکتریکال و تاسیسات واحدهای تولیدی و خدماتی

-پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت کیفیت و عارضه‌یابی 

در صورت تمایل به تکمیل فرمت طرح توجیهی توسط مهندسین مشاور پرجیوا، می توانید فرم سفارش مشاوره  را تکمیل و یا از راههای ارتباطی در تماس با ما با مشاوران پرجیوا تماس بگیرید.

 

لوگو پرجیوا perjiva طرح توجیهی امکان سنجی مشاور سرمایه گذاری