فرمت جواز و طرح توجیهی بانکی و سازمانها

منطقه ویژه اقتصادی پیام-معرفی و پرسشنامه طرح توجیهی سرمایه گذاری

منطقه ویژه اقتصادی پیام-معرفی و پرسشنامه طرح توجیهی سرمایه گذاری امکان سنجی فنی مالی اقتصادی جهت اخذ زمین و تسهیلات بانکی

درباره فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام

فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام در سال ۱۳۷۱ تاسیس شد، اما در سال ۱۳۷۶ به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. منطقه ویژه اقتصادی پیام در محدودهای به وسعت ۳۶۰۰ هکتار از اراضی ۱۰ هزار هکتاری فرودگاه بین المللی پیام واقع شده است. هدف از تأسیس این منطقه ویژه اقتصادی، حمل و نقل بار هوایی و پستی، فرآوری کاال، انبارداری، خدمات سردخانهای، صنایع ارتباطات و فناوری اطالعات و صادرات است. هم اکنون نیز از فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام برای ترانزیت باربری، حمل و نقل تجاری و پست کاال ، گسترش صنایع ارتباطات و فناوری اطالعات کشور و همچنین خدمات مسافربری شهروندان استفاده می شود.
مزایای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پیام
استقرار بیشاز ۷۰ شرکت تولیدی فعال از مزیتهای منطقه ویژه اقتصادی پیام مستقر بودن کارخانه ها و خدمات خاص از جمله تولید کیسه های خون، مرکز پت اسکن، فارمهای تولید رمز در منطقه از جمله مزایایی است که پیام را منحصر به فرد کرده است. نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی کشور به تهران، قرار داشتن فرودگاه در داخل اراضی منطقه ویژه و امکان بهره گیری از کلیه تأسیسات، تجهیزات و تسهیلات آن، در مجاورت بودن مرکز اقتصادی، صنعتی و کشاورزی کشور، قرار گرفتن در کنار راه آهن سراسری، متروی تهران – کرج و شاهراههای ارتباطی کشور و دارا بودن شرایط اقلیمی مناسب از جمله مزیتهای این منطقه است.
همچنین برخورداری از امکانات زیربنایی، گمرک، گذرنامه اختصاصی، بانک، وجود نیروی کار ارزان در منطقه، قرار گرفتن در مسیر تالقی پنج استان اقتصادی کشور، نزدیک بودن به مراکز تحقیقاتی و نیروهای تحصیل کرده و متخصص منطقه، نزدیک بودن به مراکز تولید میوه، سبزیجات و گل و گیاه بدون محدودیت سقف زمانی و نزدیکی به مراکز عمده تولید و مصرف کاالها و خدمات، متعدد روباز، وجود ترمینالهای کانتینری و امکانات تخلیه و بارگیری با دستگاههای پیشرفته را از دیگر ظرفیتهای منطقه ویژه اقتصادی پیام است.
قرار گرفتن شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام در مسیر راه آهن سراسری و احداث نخستین پایانه حمل ترکیبی سه وجهی جاده ای ریلی و هوایی منطقه پیام را از سایر مناطق ویژه اقتصادی برجسته تر نموده است. نزدیکی شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام به مراکز علمی و فناوری مستقر در استان تهران و البرز دلیل دیگری برای استقرار شرکت های دانش بنیان و ایجاد کریدور فاوا در این منطقه شده است.
وجود حدود ۲۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در مجاورت شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام از نظر جغرافیای انسانی نیز پیام را از سایر مناطق کشور برجسته نموده است علاوه بر این حضور و وجود نیروی انسانی متخصص در استان های تهران و البرز در حوزه شرکت های دانش بیان و ICT ماموریت پیام را در رسیدن به اهدافی که برایش تعریف شده راحت تر نموده است.
منطقه ویژه اقتصادی پیام برای صادرات و واردات کالا تمام امکانات مورد نیاز را دارا است و در محدوده منطقه پلیس گذرنامه ، اداره کل گمرک، پنجره واحد تجاری، اداره استاندارد و بانک از جمله دستگاه های ارائه خدمات در منطقه ویژه اقتصادی پیام است.
در حال حاضر یک منطقه ویژه اقتصادی ۲۰۰ هکتاری دیده شده است که طرح جامع آن مصوب سال ۱۳۸۰ می باشد بر اساس این طرح جامع سه فاز صنعتی داریم که فاز یک ۴۰ هکتار فاز دو ۵۶ هکتار و فاز سه ۱۸ هکتار مناطق مستقر در شرکت است.

– چگونگی سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پیام
نحوه سرمایه گذاری در شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام از متداول ترین پرسش هایی است که سرمایه گذاران در بدو ورود به پیام با آن مواجه می شوند . پرسش هایی از قبیل، چگونگی نحوه واگذاری زمین، مدت زمان اجاره زمین، چگونگی اخذ مجوزهای سرمایه گذاری، روند سرمایه گذاری در پیام و … در این بخش سعی شده تا به اجمال پاسخ لازم به سووالات داده شود.
مساحت کل منطقه ویژه اقتصادی پیام ۳۶۰۰ هکتار در محدوده 10 هزار هکتاری فرودگاه بین المللی پیام می باشد. که در حال حاضر فاز یک (به مساحت 40 هکتار)، فاز دو (به مساحت 56 هکتار) فاز 3 ( به مساحت 18 هکتار) با تمامی زیرساختها در حال ساخت، تجهیز و به بهره برداری رسیده است و فاز 4 (به مساحت حدود 150 هکتار) در حال اجرای زیرساختها به صورت زونهای متعدد می باشد.
بنا بر اسناد فرادستی و ماموریت هایی که برای شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام تعریف شده، هر صنعتی در پیام پذیرفته نمی شود و بالطبع تمرکز پیام بر فعالیت غیر آلاینده موسوم به سبز تا رده ۳ صنایع می باشد.
در این راستا در اراضی شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام، اولویت واگذاری ها عبارتند از : صنایع آی تی و آی سی تی، صنایع هایتک و نوین، دارویی و پزشکی، هوانوردی ، خدمات حمل و نقل هوایی، مراکز آموزش فنون هوانوردی، شهر لجستیک و پایانه صادراتی، مجتمع های نمایشگاهی، دفاتر تجاری و اداری، مجتمع های رفاهی و خدماتی است که در حال طراحی و احداث می باشد.
– نحوه و شرایط واگذاری زمین
در منطقه ویژه اقتصادی پیام، زمین های موجود در مساحت های مختلف بنا بر درخواست سرمایه گذاران با قرارداد اجاره به مدت ۲۵ سال به آنها واگذار می شود، عرصه دولتی و اجاره ۲۵ ساله می باشد که تا سه سال ثابت و از سال چهارم ۱۰ % به اجاره بهاء اضافه می شود. ضمناً در راستای فعال کردن واحدهای راکد دستورالعمل احیاء واحدهای راکد و غیرفعال مصوب شده است و صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پیام که به هر نحو غیر فعال باشند می توانند اعیانی خود را طبق این دستورالعمل به شخص دیگری اجاره یا به صورت کلی واگذار نمایند .
آنچه که در پیام بسیار حائز اهمیت می باشد ارائه خدمات به متقاضیان در سریعترین زمان ممکن می باشد بر همین اساس این خدمات این بصورت الکترونیکی و از طریق سامانه خدمات الکترونیکی پیام (www.pasc.ir) صورت می پذیرد.
– تضمین حمایت از سرمایه گذار خارجی
تضمین حمایت از سرمایه گذار خارجی وفق قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی مصوب سال 1381 می باشد.
این ضمانت در مناطق ویژه و آزاد از جمله منطقه ویژه اقتصادی پیام نیز جاری و ساری می باشد و نکته مهم این است که یک سرمایه گذار خارجی در پیام می تواند ۱۰۰درصد سهام دار باشد.
– مراحل عمومی سرمایه گذاری
متقاضیان سرمایه گذاری با مراجعه به سامانه خدمات الکترونیک پیام به آدرس (pasc.ir) نسبت ثبت نام خود جهت دریافت زمین و یا سوله اقدام می نمایند.
بعد از ثبت درخواست ، طرح سرمایه گذار در کارگروه بررسی های فنی و اقتصادی دفتر سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی پیام مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و در نهایت به هیات مدیره ارسال می شود. طرح ها و پروژه های ارسال شده به هیات مدیره در جلسه هیئت مدیره مورد تصویب قرار گرفته و جهت ابلاغ به سرمایه گذار به دفتر سرمایه گذاری ارسال می گردد. که در نهایت منجر به انعقاد قرارداد و امضاء صورتجلسه تحویل زمین می شود.
طبق ماده ۷ قوانین منطقه ویژه اقتصادی تمامی مجوزهای مورد نیاز سرمایه گذاران از قبیل جواز تاسیس، پروانه احداث بنا، گواهی پایان کار و پروانه بهره برداری توسط منطقه ویژه اقتصادی پیام صادر می شود.
– مدارک مورد نیاز جهت سرمایه گذاری
مدارک لازم جهت تکمیل روند سرمایه گذاری شامل، فرم تکمیل شده پرسشنامه سرمایه گذاری توسط سرمایه گذار و تصاویر گردش مالی حساب متقاضیان، اساسنامه، روزنامه رسمی،آخرین آگهی تغییرات، کارت ملی صاحبان امضاء، گواهی کد اقتصادی و ارائه درخواست سرمایه گذاری شامل نوع فعالیت و میزان زمین در خواستی می باشد که در حین ثبت نام در سامانه شرکت می بایستی توسط سرمایه گذار بارگذاری شود.
– تعرفه های خدمات در منطقه ویژه اقتصادی پیام
تمامی تعرفه های ارائه خدمات به سرمایه گذاران (نظیر جواز تاسیس ، پروانه بهره برداری، پروانه احداث بنا، گواهی پایان کار و ….) در منطقه ویژه اقتصادی پیام وفق مصوبه هیئت دولت می باشد. هزینه اجاره زمین بصورت اجاره ماهانه دریافت میگردد و برآورد آن توسط کارشناس رسمی صورت گرفته است.
اداره کار در پیام
روابط کارفرما و کار پذیر در مناطق ویژه کاملا مشخص و بر اساس قانون کار در مناطق آزاد تجاری- صنعتی می باشد؛ اداره کار منطقه ویژه اقتصادی پیام کاملاً مستقل می باشد و ادارات کار خارج از مناطق ویژه اقتصادی صلاحیت رسیدگی به مشکلات کارفرما و کارپذیر داخل مناطق ویژه را ندارند و رییس اداره کار در منطقه ویژه اقتصادی پیام که حکم خود را از شخص وزیر کار دریافت نموده است بر تمام ساز و کارهای کارفرما و کار پذیر در منطقه ویژه اقتصادی نظارت دارد.

معافیت های سرمایه گذاری در پیام
بر اساس ماده 20 قوانین مناطق ویژه اقتصادی، محدوده مناطق ویژه اقتصادی قلمرو گمرکی محسوب نشده و تمامی تجهیزات، ماشین آلات و مواد اولیه خارجی در این مناطق معاف از پرداخت عوارض و تعرفه گمرکی می باشند.
بر اساس قانون مناطق ویژه اقتصادی، مواد اولیه وارداتی سرمایه گذار و تولید کننده بعد از ورود به داخل منطقه ویژه با کمترین تشریفات گمرکی و بدون پرداخت عوارض ورودی ترخیص و به انبار یا خط تولید مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پیام منتقل شده و بعد از تولید محصول چنانچه محصول نهایی صادر شود از پرداخت هر گونه تعرفه ای معاف بوده و ارزش افزوده بالایی داشته و در واقع بدون پرداخت عوارض ، صادرات را انجام داده است و در صورت ورود محصول نهایی به بازار داخلی ، عوارض مترتب بر آن توسط کمیسیون ارزش افزوده محاسبه و قابل پرداخت خواهد بود.
در شورای عالی مناطق آزاد کمیسیونی به نام کمیسیون معافیت ارزش افزوده وجود دارد که در آن کمیسیون نمایندگانی متشکل از بانک مرکزی، وزارت صنعت معدن و تجارت، گمرک جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه شورای عالی مناطق حضور دارند که بابت محصول تولید شده ضمن ارائه درصد معافیت ارزش افزوده، درصدی نیز بعنوان تعرفه مجاز ورود کالا به داخل کشور تعیین میکنند که این موضوع یکی از مهمترین مزایای مناطق ویژه اقتصادی می باشد.
مراحل درخواست ثبت سفارش واردات کالا به پیام
طبق مصوبه 22/01/1397 هیأت محترم وزیران، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ملزم به ثبت سفارش کالاهای وارده به کشور شده اند. (راهنمای کامل ثبت سفارش در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی)
مراحل ثبت سفارش در منطقه ویژه اقتصادی پیام برای واحدهای تولیدی مستقر در منطقه:
1- دریافت جواز تأسیس یا پروانه بهره برداری از منطقه ویژه اقتصادی پیام.
2- ثبت اطلاعات جواز تأسیس یا پروانه بهره برداری در سامانه freezones.ir.
3- دریافت شناسه یکپارچه مناطق آزاد (شیما) در سامانه freezones.ir.
4- ثبت نام در سامانه جامع تجارت (ntsw.ir).
5- ثبت سفارش مطابق راهنمای ابلاغی شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی.

سایر خدمات:
دریافت سایر خدمات از پیام نظیر جواز ساخت ، پایان کار، جواز تاسیس، پروانه بهره برداری ، مجوز فعالیت و… همگی از طریق ثبت نام در سامانه خدمات الکترونیکی شرکت و در کمترین زمان ممکن قابل ارائه خواهد بود.
مزیتهای نسبی و قانونی منطقه ویژه اقتصادی پیام
نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی کشور به تهران(بعنوان مرکز سیاسی و اقتصادی کشور (40 کیلومتری تهران)
قرارگرفتن در مجاورت راه آهن سراسری، متروی تهران-کرج و شاهراه های ارتباطی کشور
قرار گرفتن در مسیر تلاقی 13 استان کشور
تنها منطقه ويژه اقتصادي داراي فرودگاه بين المللي (کارگو ، مسافری و آموزشی با قابلیت انجام پروازهای توریستی در آینده)
قرارگرفتن در مجاورت مراکز اقتصادی، شهرک های صنعتی و کشاورزی
همجواري به مراکز بزرگ علمي و تحقیقاتی كشور
نزدیک بودن به مراکز عمده تولید و مصرف کالاها و خدمات
نزدیک بودن به مراکز دانشگاهي و وجود نيرو هاي متخصص و تحصيل كرده
امکان سرمایه گذاری برای اتباع ایرانی و خارجی به هر میزان مشارکت
تضمین سرمایه گذاری خارجی بر طبق قانون جلب و حمایت سرمایه های خارجی و آزادی نقل و انتقال سرمایه و سود حاصل از آن
صدور تمامی مجوز های قانونی سرمایه گذاری در یک مجموعه واحد (ایجاد پنجره واحد سرمایه گذاری)
حضور نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تسهیل روابط کار و کارگری (اداره کار مستقل در منطقه طبق قوانین اداره کار مناطق آزاد تجاری- صنعتی)
ورود آزاد و بدون حقوق گمرکی و سود بازرگانی ماشین آلات و مواد اولیه جهت واحدهای مستقر در منطقه
امکان ورود و خروج کالا از منطقه به خارج از کشور بدون تشریفات گمرکی
امکان ترانزیت و صدور مجدد کالا بدون محدودیت
مزیت قانونی معافیت ارزش افزوده برای تولیدات داخل منطقه
امکان واردات و نگهداری کالا در انبارهای منطقه و صادرات مجدد به خارج از کشور
قرارداشتن فرودگاه در داخل اراضی منطقه ویژه و امکان بهره گیری از کلیه تسهیلات از جمله تخليه و بارگيري (خدمات كارگويي)
موافقت با ترخيص كالاهاي يكنواخت روي كاميون در حداقل زمان ممكن(حمل يكسره)
عدم نیاز به ثبت سفارش برای ورود مستقیم كلیه مواد اولیه و قطعات خارجی به داخل منطقه
عدم نیاز به ثبت سفارش برای ورود محصول تولیدی واحدهاي توليدي مستقر در منطقه به داخل كشور به ميزان معافيت ارزش افزوده
معافيت از پرداخت هرگونه حقوق و عوارض گمركی براي واردات مواد اوليه و ماشین آلات خط تولید و لوازم و قطعات مورد مصرف در منطقه از خارج كشور، اعم از نو و مستعمل مجاز
پرداخت حقوق وعوارض گمركي ورودی مواد اولیه و قطعات تولیدي واحدهاي توليدي مستقر در منطقه پس از تولید و در زمان خروج کالا از منطقه
معاف بودن ضایعات مواد اولیه و قطعات تولید از پرداخت حقوق و عوارض گمركي
امکان صدور گواهی مبدا توسط منطقه برای کالاهای خروجي از منطقه ویژه(با تایید گمرک ایران)
امكان ورود كالا از طريق ترانزيت خارجي، داخلي و كارنه.
امكان صدور گواهي مبدا هاي متعدد برای کالاهای صادراتی و یا وارداتي با تاييد گمرك ايران (قابل پذیرش سیستم بانکی کشور)
امكان واگذاري تمام و یا قسمتی از کالای وارداتي به منطقه يا صادراتي از منطقه به هر فردی اعم از ایرانی و یا خارجی در مقابل قبض انبار تفكیكی قابل معامله به درخواست صاحب كالا به صورت نامحدود
امکان صادرات و واردات محصولات فناوری اطلاعات ICT از جمله تلفن همراه و لوازم جانبي، رايانه، نوت بوك و لوازم جانبي و تجهيزات رايانه، دوربين عكاسي و مدار بسته (گمرك تخصصي گمرك ج.ا.ا.)
امکان ترخیص انواع خودرو در منطقه ویژه اقتصادی پیام بر اساس مجوز گمرکات ایران در كمترين زمان ممكن(استقرار شركت هاي بازرسي فني خودرو و نمايندگان استاندارد در منطقه)
وجود آزمايشگاه تخصصي صنعت IT مورد تاييد سازمان تنظيم مقررات وارتباطات راديويي و سازمان ملي استاندارد ايران و امكان صدور مجوز هاي قانوني
وجود آزمايشگاه اكروديته و شرکت های بازرسی فنی مورد تاييد سازمان ملي استاندارد ايران و سازمان غذا و دارو و محيط زيست در منطقه ويژه اقتصادي وامكان آزمون كليه محصولات كشاورزي وغذايي وشيميايي وآرايشي بهداشتي و صدور مجوزه های قانونی برای صادرات و واردات
-سازمان های مستقر در پیام جهت ایجاد پنجره واحد گمرکی و سرمایه گذاری
پلیس گذرنامه جهت تردد اتباع بيگانه
اداره كل گمرک استان البرز
اداره کل استاندارد
سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي
اداره کل امور مالیاتی
سازمان جهاد کشاورزی
اداره کار و امور اجتماعی
سازمان حفظ نباتات
دانشگاه جامع علمي كاربردي (تنها دانشگاه تخصصي صنعت هوانوردي در كشور )
شعب بانكي ریالی و ارزی
شركت هاي بیمه
– واحدهای صنعتی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پیام
از تعداد 220 واحد مستقر، حدود 100 واحد فعال و الباقی در حال ساخت، تجهیز و بهره برداری می باشند که فهرست اسامی آنها در وبسایت شرکت به نشانی www.payamaviation.ir قابل مشاهده است.

سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پیام

فلوچارت فرایند سرمایه گذاری در زیر آمده است.

از مدارک ارسالی، پرسشنامه طرح توجیهی و سایر فرمها است که لینکهای دانلود در زیر مشاهده می شود:


فرم پرسشنامه طرح توجیهی


صدور مجوز سرمایه گذاری

دیدگاهتان را بنویسید